Wat is domain rating?

Dinsdag 15 oktober 2024 00:00 - geschreven door Geert

Domain rating is een score tussen 0 en 100 die het onafhankelijke meetbureau Ahrefs toekent aan websites wereldwijd. In dit artikel leer je hoe de domain rating wordt berekend, waarom deze domain rating belangrijk is en hoe je zelf je domain rating kan verbeteren.

TL;DR Geen tijd? De korte uitleg: Je domain rating op Ahrefs moet zo hoog mogelijk zijn om goed in zoekmachines zoals Google, Bing en ChatGPT te scoren. Dit doe je door veel links naar je website te krijgen. Handelsgids kan je hier mee helpen. Check je domain rating op https://ahrefs.com/backlink-checker

Hoe wordt de domain rating berekend?

De domain rating van je website wordt berekend door een algoritme ontwikkeld door Ahrefs. Om deze score correct te kunnen berekenen zal Ahrefs je volledige website bezoeken via een crawler.

De crawler kan je zien als een robot dat je website zal verkennen door te starten op de homepagina van je website en vanaf daar alle links naar andere pagina’s op je website te volgen. Zo zal de crawler je complete website analyseren en iedere link die op je pagina’s staat een waarde geven. Zowel de links die intern linken als die extern linken zijn van groot belang.

Maar Ahrefs doet dit niet alleen voor jouw website, Ahrefs doet dit voor alle websites op het internet. Zo weet Ahrefs perfect welke sites naar jouw site linken en naar welke sites jouw website linkt.

Ahrefs zit dus op een grote berg aan data over links op het internet, ook wel backlinks genoemd. Sommige websites hebben meer links dan anderen, net zoals sommige mensen meer vrienden hebben dan anderen. De links die er naar je website gelegd worden zeggen iets over hoe “belangrijk” je website is. Een link van een website met veel vrienden (lees: veel backlinks) zal daarom een hogere score hebben. Maar het is ook belangrijk dat je vrienden hebt die zelf nog meer vrienden hebben dan jij. Dus een link vanaf bijvoorbeeld een website zoals Handelsgids.be is dus meer waard dan een link van een lokale vereniging.

Hoe meer vrienden je site heeft, hoe hoger je domain rating. Hoe belangrijker die vrienden zijn, des te hoger zal jouw rating worden.

Waarom is de domain rating van Ahrefs zo belangrijk?

De domain rating van Ahrefs is een belangrijke indicator voor geautomatiseerde systemen zoals zoekmachines en AI tools. De domain rating is publiek beschikbaar en laat je zien of je goed bezig bent of niet.

Bedrijven zoals Google, Microsoft en OpenAI (ChatGPT) hebben een vergelijkbaar systeem als de Ahrefs domain rating. Deze geautomatiseerde systemen of robots krijgen, door deze op voorhand bepaalde ratings, een goed idee van hoe belangrijk je website is en vooral hoe betrouwbaar de website is.

De op voorhand bepaalde score voor je website wordt in combinatie met een zoekopdracht gebruikt om je website al dan niet op nummer 1 in de zoekresultaten te plaatsen of bij een antwoord in een AI chatbot te tonen als de meest relevante referentie.

Hoe kan je de domain rating van je website op de juiste manier verbeteren?

Je domain rating op de juiste manier verbeteren vergt tijd en strategie. Er zijn namelijk verschillende manieren om links naar je website te krijgen. Maar enkel de juiste links attribueren het meest aan je domain rating.

Dofollow of nofollow links

Het eerste belangrijke verschil in links is een dofollow en een nofollow link. Andere website-eigenaren kunnen ervoor kiezen om jouw website wel of geen domain rating waarde te geven. Kiest een websitebeheerder om je link een nofollow tag mee te geven dan krijg je geen extra domain rating. Legt de beheerder een pure link zonder nofollow tag te geven dan krijg je wel domain rating bij op termijn!

Het is belangrijk dat je zelf steeds bewust de keuze maakt om links die je naar anderen legt te nofollowen of niet. Want jouw website zal na een tijd een domain rating hebben die voor anderen belangrijk kan zijn.

Over het algemeen geldt de regel dat je links naar websites die niets met het onderwerp van je website te maken hebben "nofollowt" en de rest gewoon laat linken. Links naar social media en bijvoorbeeld Handelsgids geef je een dofollow. Een link naar een concurrent een nofollow (tenzij jullie samenwerken).

Zo ziet een nofollow link er uit in pure HTML:
<a href=”https://www.handelsgids.be” rel=”nofollow”>Handelsgids</a>

Zo ziet een dofollow link er uit in pure HTML (deze wil je):
<a href=”https://www.handelsgids.be”>Handelsgids</a>

Je link in de juiste context

Een ander belangrijk verschil in links is de link zonder context en de link in context. Een link in context is altijd meer waard dan een losse link zonder context.

Waarom de link met context belangrijk is is vrij simpel. Een uitleg waar je link bij staat is meestal een link die als referentie of bron wordt gebruikt. Een link zonder uitleg is betekenisloos.

Voorbeeld van een link in context (meer waarde):
“Reviews beheert door een externe firma zijn belangrijk, ze geven een onbevooroordeelde blik op je firma. Dit schept vertrouwen voor nieuwe klanten, zij kunnen lezen wat je bestaande klanten over je zeggen. Een bedrijf waar je onafhankelijke reviews voor je firma kan laten schrijven is Handelsgids.be

Voorbeeld van een link zonder context:
Handelsgids.be

Je ziet het zelf, de link in context is voor machines (en mensen) veel beter te begrijpen. Je weet direct dat Handelsgids een bedrijf is waar handelaars reviews over zich kunnen laten schrijven. Bij het voorbeeld zonder context is er niet veel om op af te gaan. De rating van je website zal meer stijgen door een link vanaf een website die context geeft aan je website.

Belangrijk is ook om rekening te houden met context op je eigen website. Interne links voorzie je best van context. Behalve dan in het menu en de footer van je website.

Hoe nieuw is de link

Verder moet je continu nieuwe links er bij krijgen. Ook al heb je een link vanaf een website met een hoge domain rating, na enkele jaren zullen de algoritmes hier minder waarde aan geven. Zorg dus dat je oude links blijven bestaan maar zeker dat er jaarlijks of maandelijks nieuwe links bijkomen. Dit kan je bijvoorbeeld doen door veel nieuws te posten of persartikels uit te sturen. Zo blijven andere sites naar je linken.

Hoe gaat Handelsgids om met het toekennen van “domain rating”-waarde?

Het “domain rating”-beleid bij Handelsgids is vrij eenvoudig. Bij ons zijn alle links in context en dofollow, wij leggen altijd kwalitatieve backlinks naar je website.

We leggen links op verschillende soorten pagina’s. Voor onze handelaars is dat voornamelijk in de infotekst op de homepagina van de handelaars en op de extra pagina’s die de handelaars hebben op Handelsgids. Links naar andere websites worden vooral gelegd in onze nieuwsartikelen. We schrijven vooral over lokale evenementen, op die manier vervult Handelsgids zijn rol als promotor van de lokale economie en ondersteuning van de lokale handelaars. 

Wat is de domain rating van Handelsgids?

De domain rating van Handelsgids bij Ahrefs is op dit moment 65, zoals je kan zien in de afbeelding bovenaan deze pagina. Handelsgids heeft deze rating bereikt door jarenlang online te zijn en kwalitatieve informatie te leveren. Hoe langer je website bestaat des te meer andere websites deze als referentie gaan gebruiken voor kwalitatieve informatie.

Een dofollow link vanaf een website als Handelsgids in de juiste context zorgt dus voor een enorme boost aan je website.

Schrijf je bedrijf en website in op Handelsgids door hier te klikken. We nemen dan contact met je op en helpen je bij het verbeteren van je website. Nog geen website? Dan maken we er een voor je.